Ontbijten voor training?

havermout ontbijt Today I Meet

Regelmatig krijg ik de vraag wat ik eet voor mijn training of run. De meningen zijn verdeeld over het wel of niet ontbijten voor een training, met het oog op afvallen. De theorie achter het niet eten is het jagen en verzamelen principe. Vroeger in de oertijd, moest men ook eerst op jacht om een dier te schieten, voordat men kon eten. Door deze methode word je lichaam insuline gevoeliger en komt je metabolisme op een hoger pitje te branden.

jagen en verzamelen Today I Meet

Luister naar je lichaam

Het is voor mij geen optie om ’s morgens niks te eten, niet iedereen is het zelfde en ik word er nou niet bepaald gezelliger op als ik ’s morgens geen koffie krijg, en ja mijn kaken willen ook wat te kauwen hebben…

Goede koolhydraten:

Maar wat eet je dan wel? Ik ben er sowieso van overtuigd dat afwisseling heel belangrijk is om je lichaam alert te houden, zodat je stofwisseling niet ‘inslaapt’. We weten allemaal dat het eten van witte boterhammen, dus geraffineerde koolhydraten, zorgen voor een snelle energie kick doordat je bloedsuikerspiegel als een malle omhoog vliegt. Daarna moet je lichaam weer veel insuline produceren om alle glucose de cellen in te krijgen. Na de snelle stijging volgt de bekende energiedip, en dan moet je dag nog beginnen! Daarom is het belangrijk om in ieder geval goede ‘langzame’ koolhydraten te eten zoals bijvoorbeeld havermout. Ik ben zelf niet zo’n fan van havermoutpap, dus ging ik op zoek naar een makkelijke variant. De combinatie van onderstaande ingrediënten zijn perfect in balans. De vezels in havermout zorgen voor een goed cholesterolgehalte, het ei is een goede eiwitleverancier en amandelmelk bevat goede vetzuren.

Havermout pannenkoek als ontbijt

Ik heb het volgende recept voor je, het is zo klaar en geeft goede energie

Wat heb je nodig voor één persoon?

50 gram havermout

1 e i

50 ml amandelmelk

Boter of kokosolie om in te bakken

 

Hoe maak je het?

Meng de havermout met het ei, melk en kaneel door elkaar (ik doe het met een nutribullet, maar kan ook met een andere blender of gewoon met een vork roeren)

Beetje boter of kokosolie in de pan

En even aan 2 kanten bakken

Beetje kwark en honing on top and That’s it!

Als laatste tip:

Nogmaals, zo nu en dan een keer je ontbijt overslaan is dus geen probleem voor je lichaam en kan dus bepaalde processen in je lichaam resetten, ook wel autofagie door intermittent Fasting genoemd. Daarnaast gaat het ook om de combinatie van verschillend factoren;

Iedere dag bewegen

Zorg voor een gelijkmatige suikerspiegel, dit voorkomt snaaitrek!

Eet goede en langzame koolhydraten, zoals het recept hierboven

Eet veel groenten, fruit, noten en zaden

Af en toe geen vlees is prima, probeer eens af te wisselen met vis, peulvruchten en veel gezonde vetten

Geniet van je voeding, maar ga niet overeten. Hanteer het hara hachi bu principe.

 

Fijne dag en lekker bewegen Today!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(356)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.