Kaizen; hoe kun je stapje voor stapje dichter bij je doel komen?

kaizen todayimeet

Maandagochtend: je kent het vast wel; je kijkt eens rond in je huis en ineens vind je het overal een grote zooi. Vervolgens kijk je in de spiegel en denkt dat er minstens 10 kg vanaf moet (zwaar overdreven natuurlijk, maar toch…) Je besluit een gezond ontbijt te nemen; je opent de ontbijtlade en werpt een blik op de ongeordende bende. ‘Ook dat kan wel eens opgeruimd worden’, mompel je en uiteindelijk laat je jezelf op de bank vallen (die ook wel een sopje kan gebruiken)….Pffff.

Veranderen…

Je hijst jezelf weer van de bank en neemt jezelf voor dat je het helemaal anders gaat aanpakken, en alles over een andere boeg gaat gooien. Maar werkt dit? Alles radicaal anders? De praktijk leert dat als je alles ineens wilt veranderen het wellicht een te grote stap is en in een mum van tijd het bijltje alweer er bij neer gooit. Bedankt voor deze dooddoener, denk je nu misschien. Maar hoe verander je dan bepaalde dingen in je leven waar je niet blij mee bent?

kaizen todayimeet

Kaizen…

Heb je ooit wel eens van dit principe gehoord? Het is een verandertechniek uit Japan. Het betekent letterlijk ‘verbeteren om goed te worden’.  Iedere keer kleine stapjes nemen, die geen of nauwelijks moeite kosten. Maar uiteindelijk merk je dat je moeiteloos een hele grote stap vooruit gekomen bent en niet bent blijven hangen in de negatieve cirkel van de gedachten.

Hoe ziet dat in de praktijk eruit?

Je wilt graag gezonder gaan eten, maar telkens gaat het fout omdat het niet vol te houden is.

Tip: Vervang één ongezond product wat je bijna dagelijks eet voor een gezonde optie en hou dit eens een maand vol. Je zult merken dat het na deze maand totaal geen moeite kost en dat je toe bent aan een tweede vervanging.

Je wilt meer gaan bewegen, maar ook hier komt de klad weer in.

Tip: Ga vanaf nu iedere dag één simpele oefening doen, die je bijvoorbeeld thuis kunt doen. Planking is bijvoorbeeld een hele goede oefening hiervoor. Na een week voeg je weer één oefening toe en na een maand doe je iedere dag 4 oefeningen achterelkaar. Let maar eens op hoe weinig tijd het kost en hoeveel krachtiger je lichaam wordt.

Onderstaand zie je een heel mooi voorbeeld van een man die zich realiseerde dat het zo niet langer kon, en op zoek ging naar iemand die hem hierbij kon helpen. Stapje voor stapje werd hij beter en sterker en kreeg er heel veel voor terug.

Dit zijn een aantal voorbeelden. Het principe kun je op ieder ‘project’ toepassen. Er is ook een boek over geschreven, als je er nog meer over wilt weten.

Het begint altijd met de eerste stap zetten in ieder geval. En daarna maken heel veel kleine stapjes ook een hele grote sprong voorwaarts in jouw levensstijl.

Fijne dag!

(141)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.