Het Mediterraan dieet, oftewel: een heerlijke levensstijl

Mediterraan dieet Todayimeet

Een gezonde levensstijl, welke ook nog eens goed is voor de slanke lijn? Dat moet absoluut het mediterraan dieet zijn. Of wat zeg ik; mediterrane levensstijl. Het voelt namelijk helemaal niet als lijnen; je eet de meest verse heerlijkheden en je gezondheid vaart er wel bij.

In de Blue zone kennen ze de mediterrane levensstijl al lang

Waarschijnlijk heb je al wel eens over de blue zone gehoord. In deze gebieden zijn de mensen het gelukkigst, leven het langst en blaken van gezondheid. Het plaatsje Ikaria in Griekenland is zo’n blue zone gebied. Ondanks dat ik daar nog nooit ben geweest, heb ik wel mijn Griekse vriendin (met dezelfde interesses) om me bij te praten over de gezonde Griekse gewoonten…

De gezondheidsvoordelen van olijfolie

In Griekenland, maar ook bij het mediterraan dieet, gebruikt men veel olijfolie. Er zijn nog mensen die denken dat ‘vetten’ niet goed voor je zijn, maar geloof me; het is mega gezond! Heerlijk over gegrilde groenten, door je salade of als dip met zeezout. Ongeveer 4 eetlepels per dag is aan te bevelen (kies wel voor een kwalitatief goede biologische variant). Het verkleint de kans op hart en vaatziekten en het voedt de brein! Ik vond deze heerlijke olijfolie extra vierge van Château Miraval, het wijnlandgoed van Brad Pitt en Angelina Jolie in de Provence!

Verse kruidenWist je dat verse en gedroogde kruiden (zoals tijm en oregano) een hele hoge ORAC-waarde hebben? Dit wil zeggen dat het boordevol antioxidanten zit en je lichaam beschermt tegen nare ziekten. Dit komt omdat de kruiden een medicinale werking hebben. Het is een kleine moeite om je maaltijd te verrijken met deze kruiden, en het geeft gelijk een lekkere pittige smaak aan je gerecht.
In Griekenland maakt mijn vriendin vaak een heerlijke salade van tomaat, komkommer, feta, olijfolie met veel gezonde kruiden (aanrader!).

Wat nog meer?

Veel groenten; maak bijvoorbeeld eens een lekkere minestrone soep met veel seizoengroenten. Verder zijn fruit, noten en zaden, peulvruchten, vette vis, beetje zuivel (kefir, Griekse yoghurt, eieren), knollen (zoete aardappel) en één glas rode wijn bij je diner helemaal mediterraan. Heb je haar weer met d’r rode wijn hoor ik je denken, maar echt! Lees maar eens over de gezondheidsvoordelen van één glas rode wijn per dag.

mediterraans dieet Todayimeet

Laat de zomer maar komen

Met al deze heerlijke producten is het toch een feestje om op je voeding te letten? Zelfs op vakantie is het makkelijk te integreren (oké, met hier en daar een beetje smikkelen en smokkelen).

Fijne zomer!

 

(169)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.