Florence in Florence

florence in florence todayimeet

Het is einde middag, wanneer we voeten op Italiaanse bodem zetten. Mijn dochter, Florence, staat te trappelen van ongeduld om het vliegtuig te verlaten. Mijn schoonmoeder checkt nogmaals of ze alles heeft en ik kan niet wachten om mijn eerste glas koude, witte wijn te nuttigen op één van de heerlijke terrasjes. Status: de meisjes gaan een paar dagen Florence ontdekken!

Voor de basiliek van San Lorenzo staat de taxichauffeur stil. Met een zangerig Italiaans accent vertelt hij ons welke richting uit te lopen, naar ons appartement. ‘You have to go that way.’ Op temperamentvolle wijze gebaart hij waar we heen moeten; Borgo San Lorenzo, een smalle straat, vol met leuke winkeltjes en restaurantjes. Met de koffertjes achter ons aan, rollen we het straatje in. We spotten gelijk een soort ‘Gall en Gall’ met een terrasje ervoor, recht tegenover ons appartement en besluiten daar even bij te komen van de reis en te wachten op onze gastvrouw. We proosten op het goede leven en op ‘Florence in Florence’.

Waarom Florence bezoeken?

Onze eerste reden was natuurlijk om Florence ‘haar’ stad (bewust) te laten zien. Maar zoals wel vaker gebeurt, vielen veel dingen samen; op dit moment doe ik onderzoek naar historische gebeurtenissen voor een nieuw te schrijven boek (daarover binnenkort meer), en mijn schone moeder, die net de hele De Medici geschiedenis heeft gelezen, wilde het graag met eigen ogen aanschouwen. Genoeg persoonlijke redenen om Florence te bezoeken. Maar nu even waarom Florence voor iedereen een goed idee is…

Florence in twee dagen

Wij hadden een Firenze pas aangeschaft en ik moet zeggen dat ik het in eerste instantie een grote desillusie vond. Om de hoek van ons appartement lag de bekende Duomo di Santa Maria del Fiore, en deze wilde we de volgende ochtend als eerste bezoeken. Daar aangekomen bleek dat de Firenze pas niet voor deze Kathedraal geldig is, omdat het voor iedereen vrij entree is en je gewoon in de rij moet aansluiten. De buitenkant van de Kathedraal is heel indrukwekkend en een lust voor het oog, dus daar hebben we het maar bij gelaten. Wat wel jammer is,  omdat ik ‘het laatste oordeel’, geschilderd door Vasari in de koepel, helaas niet in het echt heb kunnen bekijken. Verder biedt deze pas wel gratis toegang tot alle musea en Kathedralen, dus heb je veel ‘must see’ op je lijstje staan, is het wel weer handig.

Goede planning

Om de tijd goed te benutten, is het fijn als je een goede planning hebt. Alles is te belopen, helemaal als je een logische route maakt. In twee dagen hebben wij de volgende dingen bezocht;

Na aankomst, wandelen over de Ponte Vecchio bij zonsondergang. Het is magisch om daar te wandelen. Terwijl de zon langzaam ondergaat, lijkt het alsof de hele stad in het goud gehuld is. Kippenvel! Vervolgens wandelen we naar Piazza della Signoria (heerlijk om daar een aperitief te nemen voor het eten en een bezoekje aan Gucci Garden te brengen). Later op de avond wordt er op het Palazzo della Signoria een prachtige muziek/ lasershow met historische afbeeldingen gegeven.

Dag 1:

De volgende dag vroeg uit de veren, goede sneakers aan, lekkere cappuccino met een broodje en dan door naar; Basiliek San Lorenzo, Palazzo Medici Riccardi, Uffizi museum en Basiliek Santa Croce. Tussendoor kom je super leuke terrasjes tegen voor koffie, lunch en een drankje, maar daarover straks meer.

Dag 2

Palazzo Vecchio, Farmacia Santa Maria Novella (een voormalig kloosterapotheek, waar ze nu lekkere natuurlijke zeepjes en parfum verkopen) en Casa di Dante ( waar de geschreven werken van Dante’s La Divina Commedia- De Goddelijke Komedie liggen).

De meest waanzinnige plekjes zijn we tegengekomen, en tja, je moet keuzes maken…

Lunch in Florence

La Menagere, deze hotspot was ik tijdens de voorbereidingen al tegengekomen, en om zeker te zijn van een plekje heb ik een reservering gemaakt. Temidden van een trendy, groene omgeving, kun je heerlijk genieten van de prachtig opgemaakte gerechtjes.

Antico Fattore, dit typisch Italiaanse restaurant kwamen we spontaan in een smal straatje tegen. In een woonkamer-sfeer, serveren ze de meest waanzinnige zelfgemaakt pasta. Leuke bediening en echt een aanrader als je hongerig uit het Uffizi museum komt (zit in het straatje van het ticket bureau van het museum).

Dineren in Florence

Obica mozzarella bar; deze mooie plek, heb ik ook van te voren gereserveerd om te dineren. Zo leuk! Heerlijke truffelpasta met een goed glas wijn en een mooi gezelschap…

Mijn herinnering aan Florence

Slenterend (en slingerend met Google-maps) door de oude straatjes en piazza’s van Florence, vorm ik mijn eigen historische droomwereld  en komen legendes tot leven. De Medici Familie, die een belangrijke rol gespeeld heeft in de geschiedenis van Florence, hebben een schat aan kunst en cultuur nagelaten. Michael Angelo, Donatello, Vasari, Dante, Galilei Galileo en ga zo nog maar even door, hebben met hun werken voor altijd hun voetprint aan Florence en de hele wereld achtergelaten. Met het spitten door de boeken las ik verhalen, waarvan ik het bestaan niet wist. Was dit waar? Vroeg ik mezelf verbaasd af. Waarna ik stuitte op een oud Italiaans gezegde; ‘Se non è vero, è ben trovato’.

Al is het niet waar, is het goed gevonden’

Verhalen komen tot leven in je eigen beeldvorming, gebaseerd op de feiten van toen. Het was magisch om deze stad door onze eigen ogen te beleven en herinneringen te maken met een gouden randje. Om maar met mijn dochters woorden af te sluiten;

Wat ben ik een gezegend mens, dat ik hier, in deze stad, wakker wordt gemaakt door de luidende klokken van de Santa Maria del Fiore.’

Ciao, Grazie Firenze!

(358)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.