De voordelen van het eten van chiazaad

Chiazaad Todayimeet

Chiazaad is niet meer weg te denken uit een gezonde levensstijl, maar toch weten veel mensen niet alle voordelen van het eten van chiazaad. Deze kleine zwarte zaadjes zitten namelijk boordevol omega 3-vetzuren, voedingsvezels (welke een weldadige werking op de darmen heeft), proteïne en mineralen.

Chiazaad als superfood

Laat uw voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voeding , aldus – Hippocrates . De Maya’s en de Azteken leefde volgens dit principe en hebben ontdekt dat chiazaad een boost aan hun energiesysteem gaf. Om die reden werden krijgers van de Azteken met deze kleine, zwarte zaadjes op pad gestuurd wanneer ze ten strijde trokken. Slechts één eetlepel zou volstaan om urenlang over voldoende energie te beschikken.

De hoge voedingswaarde van chiazaad

Gelukkig hoeven wij niet op slechts een handjevol chiazaad de dag door te komen, maar door zijn hoge voedingswaarde past chiazaad uitstekend in een dieet of gezonde levensstijl. De zaadjes bevatten eveneens een hoge dosis aan antioxidanten. Deze zijn erg belangrijk om vrije radicalen (een proces wat ontstaat door toedoen van  stress, roken, alcohol, luchtvervuiling en het eten van  onzuiver voedsel) te neutraliseren. Daarnaast  is het een rijke bron van omega 3-vetzuren, wat weer positief is voor hart en bloedvaten, ons brein en stofwisseling.

Minder snaaibehoefte door chiazaad

De vezels in de zaadjes zorgen ervoor dat de bloedsuikerspiegel urenlang stabiel blijft. Hierdoor heb je een verzadigd gevoel en grijp je minder snel naar tussendoortjes. Wanneer je chiazaad aan je ontbijt toevoegt, heb je hier de hele dag profijt van.

Chiazaad draagt bij aan een goede gezondheid

Er zijn dus veel gezondheidsvoordelen. Juist voor vrouwen boven de 40 jaar, neemt de behoefte aan extra calcium, proteïne en omega 3-vetzuren toe. Het brengt balans in de toenemende hormoonverandering, welke boven de 40 jaar gaat meespelen.  Maar hoe neem je regelmatig een paar eetlepels chiazaad, zonder dat het saai wordt?

Chia-shot  variaties

Begin de ochtend met een  warme havermoutpap en voeg een eetlepel chaizaad toe voor een lekkere crunchy bite. Wanneer je voor het hele gezin pannenkoeken bakt, kun je hier wat chiazaad aan toe te voegen. Door je favoriete smootie of deze lekkere chia-pudding, is altijd een goed idee. Strooi wat over de pindakaas en natuurlijk over een voedzame salade. Kortom, mogelijkheden genoeg!

chiazaad todayimeet

Eet chia en drink voldoende water!

Wanneer chiazaad met vocht in aanraking komt, wordt het een geleiachtige substantie. Daarom wordt geadviseerd om gedurende de dag voldoende water te drinken, om de stoelgang te bevorderen.

Eet chia en stay  strong!

Het is fijn om net als de Azteken over bergen energie te beschikken, dat is voor mij al een goede reden om altijd een flinke pot op voorraad te hebben. Vandaag heb ik het aan een bananencake toegevoegd en het resultaat was een heerlijke cake met een “fluffy” structuur. Mochten jullie nog andere leuke recepten hebben, hoor ik ze graag!

 

 

 

 

 

 

(84)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.