Ayurvedische tips van Ananda Spa in India

Ayurvedische tips Ananda Spa India

Bij Ananda Spa in India werden we na een heerlijke week niet zomaar naar huis gestuurd, maar kregen we een soort hand-out waarmee we thuis aan de slag konden gaan. Niet alles is thuis door te voeren, maar een aantal kleine dingen is makkelijk in te passen.

Onderstaand de Ayurvedische tips:

Direct na opstaan 2 glazen lauw warm water drinken, dit helpt om je lichaam te reinigen, je metabolisme op te schroeven en het resetten van je PH balans. Je zou er een paar schijfjes citroen en gember aan toe kunnen voegen om het effect te versterken.

Het beste is om in de ochtend te sporten (nog beter; voor je ontbijt, maar dat is niet voor iedereen haalbaar), omdat je hier dan de hele dag profijt van hebt. Je vetverbranding wordt direct geactiveerd en het is een goede manier om je cortisol level te verlagen (hierdoor blijft je suikerspiegel mooi stabiel).

Neem als ochtend en middag tussendoortje een proteïnrijke ‘snack’ bijvoorbeeld een gekookt eitje, wat amandel noten, een proteïne reep van Nàkd (een veganistische fruitreep zonder gluten en toegevoegde suikers), of wat feta kaas met olijfolie, oregano en tomaat.

img_0884.jpg

Drink elke dag twee liter water, zet deze kan bijvoorbeeld op je bureau of aanrecht en einde van de dag moet deze op zijn.

Probeer elke dag tenminste een half uur te bewegen (flink tempo wandelen) en drie keer per week aan kracht training te doen zodat je metabolisme in rust omhoog gaat. Het is noodzakelijk om een goede lichaamsverhouding te hebben van vet en spiermassa. Bij grotere spiermassa gaat de vetverbranding omhoog.

Probeer je avondeten tussen 18.00 – 20.00u te nuttigen en daarna niks meer te eten. Je diner zou voor een groot gedeelte uit vezels (veel groenten) en eiwitten (vis, kip of vlees) moeten bestaan.

Neem tijd voor jezelf, al is het maar 15 minuten om bewust met je ademhaling bezig te zijn. Door een goede buikademhaling gaat het zuurstof gehalte in het lichaam omhoog, waardoor je meer energie krijgt en de verbranding wederom omhoog gaat. Neem de dag nog eens door en je kunt de dingen die je bezig houden eens opschrijven om zo je gedachten en goals te verzamelen en er naar te kijken. Vervolgens hoef je daarna er even niet meer mee ‘bezig’ te zijn en kun je lekker gaan slapen.

Zorg dat je slaapkamer helemaal donker is als je gaat slapen, dit bevordert de afgifte van het slaaphormoon melatonine. De meeste slaapexperts zijn het er over eens dat je minimaal 7 tot 8 uur slaap nodig hebt per nacht.

 Sleep well en doe je voordeel met deze tips

Namasté

 

(191)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.